Een aanmelding kan zowel telefonisch als via email gebeuren, na doorverwijzing (school, huisarts, ...) of op eigen initiatief.

Een eerste intake wordt gepland met de volwassen cliënt (met eventueel eens steunfiguur bij) of met de ouders en hun kind/jongere.

Dit eerste gesprek geeft een kans tot wederzijdse kennismaking met als doel natuurlijk informatie te verzamelen (oa. over de hulpvragen), maar ook het opbouwen van de vertrouwensband.

 

Bij het werken met volwassenen wordt doorgaans verder gegaan met gesprekstherapie, volgens de integratieve visie. Het onderwerp van de gesprekken wordt zoveel mogelijk in samenspraak bepaald.

Indien dit zich aandient kunnen ook contextfiguren meekomen op gesprek. 

 

Bij het werken met kinderen zal na de intake doorgaans belevingsonderzoek volgen. Dit geeft een idee van het ontwikkelingsniveau van het kind en brengt de probleemgebieden in kaart. Het kind komt hierbij meestal een drietal keer alleen op gesprek. Ook ouders worden intussen nog uitgenodigd om de ontwikkelingsgeschiedenis nader te gaan bevragen, en om dingen te bespreken waar het kind of de jongere misschien beter niet bij is.

Al deze gegevens komen dan samen in een verslag en adviesgesprek met ouders. Tijdens dit gesprek bespreken we samen welke optie nu de beste is voor hun kind. Dit gaan gaan van verdere individuele begeleiding , tot ondersteuning van de ouders, doorverwijzing naar een kinderpsychiater (bvb bij vermoeden van ADHD, autismespectrumstoornissen, ...) of andere instantie met meer expertise over een bepaald thema, ... Een combinatie van voorgaande is uiteraard ook mogelijk.

Nu en dan kunnen er ook oudergesprekken gepland worden.